poniedziałek, 5 sierpnia 2013

All Things Zombie - game system (1)

Lock And Load to bez wątpienia uznana firma wśród wielbicieli gier wojennych. Obok swojego koronnego produktu, serii Lock And Load właśnie, wypuściła na rynek szereg mniej lub bardziej popularnych systemów, które z czasem rozwinęły się do naprawdę sporych rozmiarów. Ale, jak to Amerykanie, pewnie nie byliby sobą, gdyby nie zahaczyli również o tematykę związaną z zombie, polaną na dodatek wojenno-heksagonalnym sosem. Bardzo subtelnie przyprawionym, może nie wykwintnym, ale na pewno całkiem smacznym. Zapraszam do zapoznania się z zasadami gry All Things Zombie.



Wstęp

Czym jest All Things Zombie? To szybka, taktyczna gra, której proste zasady umożliwiają natychmiastowe rozpoczęcie zabawy i sprawdzenie swoich sił w walce z zombie. Bazuje ona na popularnej grze figurkowej o tej samej nazwie. To realny pojedynek w nierealnym świecie, gdzie królują zombie a człowiek jest niczym innym, jak tylko wymierającym gatunkiem.

Rozgrywka w ATZ może być prowadzona solowo, kooperacyjnie lub też każdy przeciwko każdemu. Gracze wcielają się w rolę ludzi, z kolei zombie na planszy poruszane są przy pomocy mechaniki gry (fizycznie może przemieszczać je jeden z graczy) . Do dyspozycji są pojedyncze scenariusze, jak również można zagrać w grę w trybie kampanii, używając tych samych postaci co w poprzednich rozgrywkach. 


Mieszkańcy krainy przyszłości

W grze ATZ występują dwa rodzaje „jednostek”: zombie oraz bohaterowie (Survivors). 

Bohaterowie

Żetony bohaterów mają na środku umieszczony obrazek postaci a powyżej – imię. Obok imienia widnieje cyfra na tle żółtej monety, która oznacza Punkty Chwały, używane w osobnej wersji rozgrywki tzw. Potyczce. Nie są obowiązujące w obrębie standardowej gry.

U dołu każdego żetonu widnieją trzy wartości, podobne do tych, które spotyka się w regularnych grach wojennych. Pierwsza od lewej to Reputacja, która w obrębie jednej cyfry określa siłę, wytrenowanie, doświadczenie czy morale bohatera. Im wyższa wartość, tym lepsza. Środkowa cyfra określa punkty ruchu, natomiast wartość najbardziej po prawej stronie to ilość kości, które gracz prowadzący danego bohatera rzuca podczas bijatyki (melee). 

Żeton każdego bohatera jest dwustronny. Awers reprezentuje postać zdrową, będącą w pełni gotowości do walki przeciwko zombie. Rewers żetonu przedstawia rannego bohatera. Jak odróżnić jedną stronę od drugiej? To bardzo proste – statystyki bohatera rannego (te trzy cyfry u dołu) są zaniżone... no i pojawia się krew, bardzo dużo krwi.

Bohaterowie dzielą się na dwie podgrupy: gwiazdy oraz zwykłe śmiertelniki. Gwiazdy to prawdziwe szychy, weterani wojen przeciwko zombie, opanowani i skoncentrowani nawet wtedy, gdy zewsząd otoczeni są przez hordy umarlaków.  Gwiazdy zazwyczaj posiadają reputację w wysokości 5 i są oznaczone na żetonie symbolem przedstawiającym... gwiazdę. Zwykli śmiertelnicy i pozostali bohaterowie zmuszeni są w toku rozgrywki przechodzić wszelkiego rodzaju testy (zostaną objaśnione później). Mają jednak możliwość aktywacji gdy znajdują się na heksie bezpośrednio sąsiadującym z heksem, na którym znajduje się gwiazda. Liczy się to wówczas jako normalna aktywacja, tj. nie mogą być po raz kolejny aktywowani w tej samej turze.

Każdy bohater posiada swoją własną kartę, którą gracze umieszczają przed sobą. Pomaga ona śledzić poziom obrażeń, broń, jaką bohater posiada i wszelkie inne gadżety, które aktualnie przy sobie nosi. Dodatkowo, karta wyszczególnia specjalne cechy danego bohatera, jeśli takowe posiada.
 


Bohaterowie rozpoczynają grę z zerowym poziomem obrażeń (wound), wybraną przez siebie bronią umieszczoną w In Hand a także innym ekwipunkiem, oznaczonym w odpowiednich miejscach na karcie. Nie mogą posiadać więcej broni niż okienek, które mają na swoich kartach. Gdy odnoszą obrażenia, za każdym razem znacznik przesuwany jest o jedno miejsce w prawo. W pewnym momencie znacznik osiągnie miejsce oznaczone nazwą Flip, co oznacza, że w tym momencie należy żeton bohatera obrócić na drugą stronę (tę ranną). Gdy znacznik obrażeń przesunie się na pole z czaszką – bohater ginie i jest usuwany z planszy. Na karcie znajduje się także okienko, w którym można umieszczać przedmioty zwiększające reputację gracza.

Zombie

Żetony zombie skonstruowane są w ten sam sposób, jak żetony bohaterów. Na środku posiadają rysunek postaci, a pod spodem wartości liczbowe, kolejno: reputację, punkty ruchu oraz ilość kości używaną przy bijatyce (melee). W prawym górnym rogu mają dodatkową wartość, która określa kierunek ich ruchu gdy pojawiają się na planszy (o tym później). Zombie nie mogą wejść w posiadanie żadnej broni, ponadto:
- zombie zawsze posiadają reputację 4
- zombie są obojętne na wszystko dookoła i mają w głowie tylko jedno, tj. pożeranie ludzi, dlatego nie muszą przechodzić Testu Na Reakcję
- zombie mogą spowodować obrażenia tylko poprzez bijatykę
- zombie używają punktów ruchu oznaczonych na żetonie, niektóre idą równym krokiem, inne pędzą na złamanie karku

Limit jednostek na heksie

Na pojedynczym heksie może pojawić się niezliczona ilość zombie, ale nigdy nie więcej niż jeden bohater (za wyjątkiem Profesora, który może wyleczyć zombie będącego aktualnie na tym samym heksie co on). Bohaterowie mogą jednak przemieszczać się przez heksy, na których znajdują się inni bohaterowie.


Pozostałe znaczniki

W grze, oprócz żetonów bohaterów i zombie, dostępne są także różne znaczniki:


Broń

Każdy znacznik broni posiada dwie wartości. Pierwszą z nich jest zasięg a drugą siła ataku, tj. ilość kości, którymi gracz rzuca na atak przeciwko zombie. Gdy wyznacza się odległość między graczem a zombie (celem zmierzenia zasięgu), należy policzyć heks, na którym stoi cel, ale nigdy bohater. Rewers żetonu przedstawia też broń... tyle że bez amunicji


Znaczniki strzału (shot counter)

To żetony, które przedstawiają wartości od 1 do 6 i używane są w następujących okolicznościach:
- ilekroć gracz odda strzał (za wyjątkiem kuszy), umieść bod żetonem bohatera znacznik o cyfrze odpowiadającej ilości strzałów, które gracz oddał do zombie.
- ilekroć gracz użyje granatu, umieść znacznik o wartości 1 na miejscu, w którym ów granat wylądował
- gdy gracz opuszcza pole z którego oddał strzał, znacznik pozostaje na miejscu. Pozwoli on na wygenerowanie nowych zombie, których odgłos strzału mocno absorbuje
- ilość wygenerowanych zombie zależy od ilości strzałów, ale także od szczęścia gracza (o tym później)

  
Searched Marker

Kładziony jest na budynek, który został przeszukany przez gracza. Budynek ten nie może w tym samym scenariuszu zostać ponownie przeszukany ani wejście do niego nie generuje nowych zombie.


Entered Marker

 Działa podobnie jak Searched, ale kładzie się go tylko na ten budynek, do którego gracz wszedł, ale go nie przeszukiwał (wyjątek: bohaterka Too Tall może użyć swojej zdolności specjalnej by zobaczyć ile zombie znajduje się w budynku bez wchodzenia do niego, wówczas też należy na takim budynku położyć znacznik Entered). Budynki oznaczone jako Entered nie generują dodatkowych zombie, ale wciąż mogą zostać przeszukane.


Scopes

Są to przyrządy, które mogą być przypisane do dowolnej broni za wyjątkiem strzelb. By powiązać je z daną bronią, umieść je na wybranym żetonie broni. Raz przypisane nie mogą być usunięte z gry w dowolnym momencie. Gracz używając znacznika Scope może podczas ataku rzucić dodatkową kością, ale kładzie na heksie znacznik naboi o niepowiększonej o tę jedną wartość wielkości.


Drugs

Dragi nie generują żadnej specyficznej akcji, ale zwiększają na daną turę reputację gracza o jeden poziom. Po wykonaniu rzutu na inicjatywę należy umieścić żeton w odpowiednim miejscu a po skończonej turze usunąć go z gry.


Medkit

Użycie Medkit traktowane jest jako akcja. Bohater może użyć go na siebie albo na innego bohatera, który znajduje się na przylegającym heksie. Użycie Medkit oznacza przesunięcie znacznika obrażeń (wound) o jedno pole w lewo – nie ma tego wprawdzie w zasadach bezpośrednio wyjaśnione, ale jeśli znacznik  obrażeń przesuwamy z miejsca oznaczonego jako Flip, wówczas żeton bohatera prawdopodobnie także wraca  na „zdrową” stronę


Vest

To przyrząd, a właściwie element odzienia gracza – przyjmuje się, że gracz posiadający znacznik Vest, czyli kamizelki, ma ją na sobie. Gracz dzięki temu może rzucać jedną kością więcej bijatyce (melee) a także uzyskuje bonus w zakresie walki dystansowej (Ranged Combat Table).



W kolejnej części omówione zostaną podstawowe wskazówki dotyczące przygotowania do gry oraz zasady ruchu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz