CRITERIA

Poddawanie ocenie czegokolwiek, już nawet nie tylko gier planszowych, nie jest wcale łatwym zadaniem. Pół biedy jeśli wymieniamy się opiniami z sąsiadem zza miedzy; gdy jednak z naszymi przemyśleniami dzielimy się z całą rzeszą odbiorców, z których każdy tak po prawdzie ma zupełnie inny stosunek i przede wszystkim wymagania wobec danego tytułu, musimy umieć znaleźć złoty środek między tym, co sami tak do końca o danej pozycji sądzimy, a tym, co inni chcieliby o niej usłyszeć bądź przeczytać.

Tak, tak, to nie pomyłka. Powinniśmy jak najbardziej mieć na uwadze to, co o danej grze myśli tzw. większość. Tak jak w demokracji - można się jej sprzeciwiać, ale jest i nic na to nie poradzimy, a zatem najlepiej jest żyć z nią w zgodzie. Dlatego też w swoich recenzjach będę się starał nie dyskryminować gier i nie udowadniać, że są czymś, czym nie są lub nawet do bycia czym nie pretendują. Chciałbym, aby czytelnicy moich opinii umieli znaleźć w poszczególnych tytułach to, co im najbardziej odpowiada. Jeśli zdarzy mi się napisać, że gra nie spełnia jakiejś roli lub do czegoś się nie nadaje, to nie oznacza to bynajmniej, że gra jest słaba... po prostu do czegoś się nie nadaje i wedle mojego rozeznania nie powinna być tak traktowana. :)

Gier nie będę punktował ani w skali szkolnej, ani BGG, ani żadnej innej. Końcową ocenę pozostawiam wam, drodzy Czytelnicy. Nie zabraknie w recenzjach własnych przemyśleń i wniosków, ale nie będą one w żaden znaczący sposób hierarchizowały gier i mówiły wprost: "tak, to jest świetny tytuł" lub też "nie, tego lepiej nie ruszać". Na pewno jednak będę starał się koncentrować się na trzech filarach, które w mojej ocenie mają znaczący wpływ na pozytywny odbiór gry przez moją skromną osobę (kolejność dowolna):
  • instrukcja (całościowo) oraz zasady same w sobie
  • regrywalność
  • jakość komponentów
Instrukcja - kiedy myślę o kupnie nowej gry, zawsze jako pierwsza przychodzi mi na myśl księga zasad. Wiadomo, tematyka i jakiś zarys mechaniki są oczywiście istotne, ale nawet najbardziej rozkoszna dla oka gra, która posiada beznadziejną instrukcję, szybko do siebie zniechęci. I żeby była pełna jasność - nie jestem żadnym przeciwnikiem gier skomplikowanych i czasochłonnych; bardziej chodzi tu o przejrzystość, odpowiednie przykłady i jakość wydania. Czyli wszystko to, co ma ułatwić nowemu graczowi płynne wejście w temat. Jeśli zabraknie podstaw - a za takowe uważam właśnie instrukcję i jej zawartość - cała gra może nie tylko stracić na uroku, ale i zginąć w otchłani innych tytułów, co boli podwójnie, gdy na konkretny produkt nakręcaliśmy się przez kilka ostatnich tygodni. Bardzo często jest też tak, że kupno gry to dopiero pierwszy, malutki kroczek - drugim jest przekonanie współgraczy, że warto się danym tytułem zainteresować. A jak przekonać innych, skoro samemu niewiele się z tego rozumie? :)

Regrywalność - bodaj najbardziej subiektywna rzecz, ale nie sposób ją pominąć, o nie! Tutaj na pewno będę poszukiwał odpowiedzi na pytanie o jak największą frajdę, która płynie z gry i która jest bezpośrednio powiązana z kolejnymi rozgrywkami.

I wreszcie jakość komponentów - nie ukrywam, że w XXI wieku (a mamy za sobą już grubo ponad dziesiątą część tegoż) powinniśmy oczekiwać gier udanych nie tylko pod względem merytorycznym, ale i wizualnym oraz funkcjonalnym. Wiadomo, że dużym wytwórniom, które mogą sobie pozwolić na ogromny support swoich produktów, znacznie łatwiej jest postawić na jakość, bowiem ta i tak im się opłaci i odpłaci z ogromną nawiązką. Ocena będzie więc na pewno w jakimś stopniu zależna od samego wydawcy, choć nie będę na pewno stronił od uwag, jeśli uznam za stosowne, że coś mogłoby być wykonane znacznie lepiej.

Oprócz tego będziecie mogli w moich recenzjach znaleźć dużo innych rzeczy, które w jakimś stopniu (mam taką cichą nadzieję) ułatwią wam... no właśnie, nie zakup gry, ale podjęcie decyzji, co może skutkować również tym, że poszukacie dla siebie innego tytułu. Nie każda recenzja będzie dokładnie taka sama i pisana według ściśle ustalonego schematu. Postaram się jak najczęściej przekazać wam swoje subiektywne odczucia, zwłaszcza takie, które nie do końca pozytywnie mnie w grach zaskoczyły.

Życzę wszystkim przyjemności w obcowaniu z moimi przemyśleniami i zachęcam do dzielenia się uwagami na temat tego, co u mnie przeczytacie, jak również samych gier; w końcu nawet jeśli różnimy się co do oceny jej poszczególnych składowych, to i tak możemy spróbować się nawzajem przekonać do własnego punktu widzenia. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz