
Wstęp
Czym jest All Things Zombie? To szybka, taktyczna gra,
której proste zasady umożliwiają natychmiastowe rozpoczęcie zabawy i
sprawdzenie swoich sił w walce z zombie. Bazuje ona na popularnej grze figurkowej
o tej samej nazwie. To realny pojedynek w nierealnym świecie, gdzie królują
zombie a człowiek jest niczym innym, jak tylko wymierającym gatunkiem.
Rozgrywka w ATZ może być prowadzona solowo, kooperacyjnie
lub też każdy przeciwko każdemu. Gracze wcielają się w rolę ludzi, z kolei
zombie na planszy poruszane są przy pomocy mechaniki gry (fizycznie może
przemieszczać je jeden z graczy) . Do dyspozycji są pojedyncze scenariusze, jak
również można zagrać w grę w trybie kampanii, używając tych samych postaci co w
poprzednich rozgrywkach.
Mieszkańcy krainy przyszłości
W grze ATZ występują dwa rodzaje „jednostek”: zombie oraz bohaterowie
(Survivors).
Bohaterowie
Żetony bohaterów mają na środku umieszczony obrazek postaci
a powyżej – imię. Obok imienia widnieje cyfra na tle żółtej monety, która
oznacza Punkty Chwały, używane w osobnej wersji rozgrywki tzw. Potyczce. Nie są
obowiązujące w obrębie standardowej gry.
U dołu każdego żetonu widnieją trzy wartości, podobne do
tych, które spotyka się w regularnych grach wojennych. Pierwsza od lewej to
Reputacja, która w obrębie jednej cyfry określa siłę, wytrenowanie,
doświadczenie czy morale bohatera. Im wyższa wartość, tym lepsza. Środkowa
cyfra określa punkty ruchu, natomiast wartość najbardziej po prawej stronie to
ilość kości, które gracz prowadzący danego bohatera rzuca podczas bijatyki
(melee).
Żeton każdego bohatera jest dwustronny. Awers reprezentuje
postać zdrową, będącą w pełni gotowości do walki przeciwko zombie. Rewers
żetonu przedstawia rannego bohatera. Jak odróżnić jedną stronę od drugiej? To
bardzo proste – statystyki bohatera rannego (te trzy cyfry u dołu) są zaniżone...
no i pojawia się krew, bardzo dużo krwi.
Bohaterowie dzielą się na dwie podgrupy: gwiazdy oraz zwykłe
śmiertelniki. Gwiazdy to prawdziwe szychy, weterani wojen przeciwko zombie,
opanowani i skoncentrowani nawet wtedy, gdy zewsząd otoczeni są przez hordy umarlaków.
Gwiazdy zazwyczaj posiadają reputację w
wysokości 5 i są oznaczone na żetonie symbolem przedstawiającym... gwiazdę.
Zwykli śmiertelnicy i pozostali bohaterowie zmuszeni są w toku rozgrywki
przechodzić wszelkiego rodzaju testy (zostaną objaśnione później). Mają jednak
możliwość aktywacji gdy znajdują się na heksie bezpośrednio sąsiadującym z
heksem, na którym znajduje się gwiazda. Liczy się to wówczas jako normalna
aktywacja, tj. nie mogą być po raz kolejny aktywowani w tej samej turze.
Każdy bohater posiada swoją własną kartę, którą gracze
umieszczają przed sobą. Pomaga ona śledzić poziom obrażeń, broń, jaką bohater
posiada i wszelkie inne gadżety, które aktualnie przy sobie nosi. Dodatkowo,
karta wyszczególnia specjalne cechy danego bohatera, jeśli takowe posiada.
Bohaterowie rozpoczynają grę z zerowym poziomem obrażeń
(wound), wybraną przez siebie bronią umieszczoną w In Hand a także innym
ekwipunkiem, oznaczonym w odpowiednich miejscach na karcie. Nie mogą posiadać
więcej broni niż okienek, które mają na swoich kartach. Gdy odnoszą obrażenia,
za każdym razem znacznik przesuwany jest o jedno miejsce w prawo. W pewnym
momencie znacznik osiągnie miejsce oznaczone nazwą Flip, co oznacza, że w tym
momencie należy żeton bohatera obrócić na drugą stronę (tę ranną). Gdy znacznik
obrażeń przesunie się na pole z czaszką – bohater ginie i jest usuwany z
planszy. Na karcie znajduje się także okienko, w którym można umieszczać
przedmioty zwiększające reputację gracza.
Zombie
Żetony zombie skonstruowane są w ten sam sposób, jak żetony
bohaterów. Na środku posiadają rysunek postaci, a pod spodem wartości liczbowe,
kolejno: reputację, punkty ruchu oraz ilość kości używaną przy bijatyce
(melee). W prawym górnym rogu mają dodatkową wartość, która określa kierunek
ich ruchu gdy pojawiają się na planszy (o tym później). Zombie nie mogą wejść w
posiadanie żadnej broni, ponadto:
- zombie zawsze posiadają reputację 4
- zombie są obojętne na wszystko dookoła i mają w głowie tylko jedno, tj. pożeranie ludzi, dlatego nie muszą przechodzić Testu Na Reakcję
- zombie mogą spowodować obrażenia tylko poprzez bijatykę
- zombie używają punktów ruchu oznaczonych na żetonie, niektóre idą równym krokiem, inne pędzą na złamanie karku
- zombie zawsze posiadają reputację 4
- zombie są obojętne na wszystko dookoła i mają w głowie tylko jedno, tj. pożeranie ludzi, dlatego nie muszą przechodzić Testu Na Reakcję
- zombie mogą spowodować obrażenia tylko poprzez bijatykę
- zombie używają punktów ruchu oznaczonych na żetonie, niektóre idą równym krokiem, inne pędzą na złamanie karku
Limit jednostek na heksie
Na pojedynczym heksie może pojawić się niezliczona ilość zombie,
ale nigdy nie więcej niż jeden bohater (za wyjątkiem Profesora, który może
wyleczyć zombie będącego aktualnie na tym samym heksie co on). Bohaterowie mogą
jednak przemieszczać się przez heksy, na których znajdują się inni bohaterowie.
Pozostałe znaczniki
W grze, oprócz żetonów bohaterów i zombie, dostępne są także
różne znaczniki:
Broń
Każdy znacznik broni posiada dwie wartości. Pierwszą z nich
jest zasięg a drugą siła ataku, tj. ilość kości, którymi gracz rzuca na atak
przeciwko zombie. Gdy wyznacza się odległość między graczem a zombie (celem
zmierzenia zasięgu), należy policzyć heks, na którym stoi cel, ale nigdy
bohater. Rewers żetonu przedstawia też broń... tyle że bez amunicji
Znaczniki strzału (shot counter)
To żetony, które przedstawiają wartości od 1 do 6 i używane
są w następujących okolicznościach:
- ilekroć gracz odda strzał (za wyjątkiem kuszy), umieść bod żetonem bohatera znacznik
o cyfrze odpowiadającej ilości strzałów, które gracz oddał do zombie. - ilekroć gracz użyje granatu, umieść znacznik o wartości 1 na miejscu, w którym ów granat wylądował
- gdy gracz opuszcza pole z którego oddał strzał, znacznik pozostaje na miejscu. Pozwoli on na wygenerowanie nowych zombie, których odgłos strzału mocno absorbuje
- ilość wygenerowanych zombie zależy od ilości strzałów, ale także od szczęścia gracza (o tym później)
Searched Marker
Kładziony jest na budynek, który został przeszukany przez
gracza. Budynek ten nie może w tym samym scenariuszu zostać ponownie
przeszukany ani wejście do niego nie generuje nowych zombie.
Entered Marker
Działa podobnie jak Searched, ale kładzie się go tylko na
ten budynek, do którego gracz wszedł, ale go nie przeszukiwał (wyjątek: bohaterka
Too Tall może użyć swojej zdolności specjalnej by zobaczyć ile zombie znajduje
się w budynku bez wchodzenia do niego, wówczas też należy na takim budynku
położyć znacznik Entered). Budynki oznaczone jako Entered nie generują
dodatkowych zombie, ale wciąż mogą zostać przeszukane.
Scopes
Są to przyrządy, które mogą być przypisane do dowolnej broni
za wyjątkiem strzelb. By powiązać je z daną bronią, umieść je na wybranym
żetonie broni. Raz przypisane nie mogą być usunięte z gry w dowolnym momencie.
Gracz używając znacznika Scope może podczas ataku rzucić dodatkową kością, ale kładzie
na heksie znacznik naboi o niepowiększonej o tę jedną wartość wielkości.
Drugs
Dragi nie generują żadnej specyficznej akcji, ale zwiększają
na daną turę reputację gracza o jeden poziom. Po wykonaniu rzutu na inicjatywę
należy umieścić żeton w odpowiednim miejscu a po skończonej turze usunąć go z
gry.
Medkit
Użycie Medkit traktowane jest jako akcja. Bohater może użyć
go na siebie albo na innego bohatera, który znajduje się na przylegającym
heksie. Użycie Medkit oznacza przesunięcie znacznika obrażeń (wound) o jedno
pole w lewo – nie ma tego wprawdzie w zasadach bezpośrednio wyjaśnione, ale
jeśli znacznik obrażeń przesuwamy z
miejsca oznaczonego jako Flip, wówczas żeton bohatera prawdopodobnie także
wraca na „zdrową” stronę
Vest
To przyrząd, a właściwie element odzienia gracza – przyjmuje
się, że gracz posiadający znacznik Vest, czyli kamizelki, ma ją na sobie. Gracz
dzięki temu może rzucać jedną kością więcej bijatyce (melee) a także uzyskuje
bonus w zakresie walki dystansowej (Ranged Combat Table).
W kolejnej części omówione zostaną podstawowe wskazówki
dotyczące przygotowania do gry oraz zasady ruchu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz